Kezdődik a bringaszezon!

Bár már a téli biciklizés is jelentős rajongótábort tudhat magáénak, az igazi szezon a sportot életmód-szerűen űzők számára csak most fog elkezdődni, hogy a hőmérő higanyszála a plusz tartományba kúszik. Nem elég azonban előtolni a bringát a téli lakhelyéről (ahova remélhetőleg a pihenésre felkészítve tettük el), vagy, ha újonnan vettük, az üzletből: a napi használatba vétel előtt még lesz vele egy kis dolgunk.

A bringázás felemelő érzés, a szabadság megélése maga, de szem előtt kell tartani, hogy a bicaj törékeny jószág, nyergében nem véd minket karosszéria, viszont sebessége miatt még csak ütközés sem kell hozzá, hogy komoly sérülést szerezzen a kerékpáros - elég egy szimpla esés is. Hogy ennek esélyét minimálisra csökkentsük, kizárólag megfelelő műszaki állapotban lévő biciklire pattanjunk. A legjobb persze egy szervizt felkeresni, hogy profi módon készítsék fel a járművet, de néhány dolgot a tulajdonos maga is átnézhet és beállíthat a bicajon.

 

Először is, lássuk a gumikat! A mintázatuk alapján magunk is eldönthetjük, hogy mennyire vannak elkopva. A gumin feltüntetik azt a nyomást is, amivel használni szokás őket, ez általában 3-3,5 bar között van. Az alacsonyabb nyomás a kényelemnek, a magasabb a gyorsaságnak kedvez.

 

 

 

A láncot ellenőrizzük, hogy nem túl laza-e, és kenjük át  bőségesen kenőolajjal: ha más nincs, akár a motorolaj is megteszi. A bowdenek ellenőrzését se hagyjuk ki, ha ugyanis rozsdásodnak vagy szálasodnak, akadhatnak, és ez váltó vagy a fék rosszabb működéséhez vezet.

 

A forgó alkatrészeket (pedál, kerék) mozgassuk át, és füleljünk, figyeljünk: nem hallunk, vagy érzünk gyanús kattogatást? A biciklit fejtetőre állítva pörgessük meg a kerekeket: nincs bennük nyolcas?


 

A fékpofák kopottságát könnyen ellenőrizni tudjuk a rajtuk feltüntett jel segítségével. A fékeket, fékkarokat, nyerget állítsuk be.

 

Ezután jöhet a felszerelés szemrevételezése.

 

A biciklis közlekedés biztonságának első szabálya a látni és látszani elve. Macskaszem, lámpa, láthatósági mellény megvan? Ezeket a KRESZ is előírja, nem érdemes rajtuk spórolni.

 

 

Sokat lendíthet a láthatóságon a fényvisszaverő matricák vagy a küllők közé betehető, szintén fényvisszaverő küllőkártyák használata, melyekkel ráadásul az önkifejezésnek is hódolhatunk. De ne felejtsük, ezek nem pótolják a kötelező macskaszemet.

 

Ha szeretjük a bicót, akkor gondoskodjunk a biztonságáról: a sodronylakat, a lánclakat, vagy a számzáras lakat vajmi keveset ér a komolyabb kerékpártolvajok ellen, érdemes U-lakatot használni a bicikli védelmére.

 

Kevesen tudják, hogy a csengő is az előírt alapfelszereltség része. Üsse kő, hiszen annyi érdekes, jópofa csengőt lehet már kapni!

 

Megvan minden? Nyeregbe! Igen ám, de miben?

 

Akármilyen szépen süt a nap, azért ne dőljünk be a tavasz szeszélyinek. Különösen reggel csípős még az idő, biciklin az ellenszél is hűt, és a lelkes tekerésből könnyen lehet hálátlan nátha.

 


 

 

 

 

 

A fej, a derék és a végtagok különösen érzékenyek a hidegre: a vesemelegítő szerencsére kifejezetten divatba jött a csípőnadrágok és a rövid kardigánok következményeit ellensúlyozandó.

 

Ha bukósisakot nem is hordunk, a sapka minden évszakban elengedhetetlen - véd a napszúrástól, az erős fénytől, az esőtől, a hidegtől. És milyen dögös viselet!


 

A kéz kicserepesedhet, ha bütykeinket nem védjük kesztyűvel - erre a célra a kötött ujjatlan kesztyűk is megfelelnek, melyek a szivárvány minden színében kaphatóak.

Legyen nálunk szőlőzsír és arckrém is, mert az ellenszél az arcot és a szájat sem kíméli.

 

Ha a napi közlekedés eszköze a bicaj, és nem akarunk állandóan átöltözni, a speciális biciklis nadrágokat és felsőket nem kell beépíteni a ruhatárba: a nadrágot érdemes feltűrni, hogy ne olajozza be a keréklánc, vagy ne akadjon be a pedálba, de praktikus eszköz a nadrágszár leszorítására használható fényvisszaverő pánt is.

 

Ti hogyan készültök a bringaszezonra?