Fekete nap a tengerentúlon
A legvidámabb „gyásznap” a tengerentúlon minden bizonnyal az a péntek, amikor a kereskedők az üzlet veszteséges periódusát búcsúztatják évről évre: a karácsonyi szezont megnyitó, őrült nagy akcióktól hangos Fekete Péntek nevében a borús szín cseppet sem a borúlátásról szól.
Ilyenkor fordul át a kereskedelemben a piros színnel jelölt veszteség a fekete színnel jelölt nyereségbe; egy másik magyarázat szerint a vásárlók nagy tömegétől fekete ez a péntek, mely minden évben a november negyedik csütörtökére eső hálaadást követi. Bár munkaszüneti napnak a Hálaadás számít (az észak-amerikai ünnepen hagyományosan a betakarítást követően adtak hálát Istennek), az amerikaiak jó része erre a péntekre szabadságot vesz ki, hogy kihasználhassa a boltok által kínált árengedményeket és megkezdhesse a karácsonyi bevásárlást.
A fogyasztóünnep évről évre látványos és számunkra kifejezetten riasztó tömegjeleneteket eredményez a boltokban: a tumultusban nem ritkák a sérülések, balesetek sem, sőt, már halálos áldozatokat is követelt az ilyenkor szokásos áruházi harácsolás (2008-ban például egy bolti alkalmazottat tapostak halálra az egyik New York-i Walmart üvegajtaját az öt órai nyitás előtt percekkel beszakító vásárlók).
A Fekete Péntek az internetes vásárlás elterjedtté válásával már jó pár éve határtalanná vált, az amerikai vásárlási láz ugyanis az általuk rendszeresen látogatott, Amerikán kívüli online boltokat is érinti. Ezen a napon az internetes áruházak és webshopok is hatalmas akciókkal csábítják a vevőket, így általában véve a kiskereskedelemnek jó oka van az ünneplésre a hisztérikus hangulatú karácsonyi szezonnyitón. A boltok ilyenkor produkált forgalma vetekszik az év csúcsnapjának számító karácsony előtti szombatjával, ami hagyományosan rekorder a fogyasztás mennyiségét illetőleg Amerikában.
Mi pedig kívülállóként csak csóváljuk a fejünket. Micsoda szörnyű felhajtás!