Megy a gőzös
Bár korábban a gyerkőcök között a masiniszta szakma kétségkívül nagyobb népszerűségnek örvendett, és volt idő, amikor sokkal több kisfiú akart mozdonyvezető lenni, mint focista egy NB1-es csapatban, a vasút és a vonatutazás máig nagy kalandnak számít kicsik és nagyok körében egyaránt, és ellenállhatatlanul romantikus is tud lenni. Július második szombatja a vasutasnap, így cikkünkben a közlekedés ezen módja előtt tisztelgünk!
![]() |
Vasútszerű járművek már a 16. században is léteztek. A bányászok munkáját, a kitermelt anyag mozgatását könnyítették meg a fa síneken guruló, ember mozgatta csillék. Először a sínpálya anyaga változott meg a 18. században: a nagyobb teherbírású vaspályán guruló szerelvényeket már lovak vontatták, és megjelentek az első lóvasutak is, melyeket személyszállításra is használtak. Az első tömegközlekedésre alkalmas vasúttársaság a Surrey Iron Railway volt (1803-tól működött).
A képen: Justy mézeskalács-vonata |
A vasút forradalmához azonban a gőzgép feltalálása vezetett. Az első gőzgép (1769) James Watt nevéhez köthető, ám a technikát először Richard Trevithick használta vasúti szerelvények vontatására 1804-ben. Az áttörést George Stephenson hozta, aki megalkotta az első gőzmozdonyokat. 1825 -ben az egyik mozdonyával nyitották meg a világ legelső gőzüzemű vasútját Stockton és Darlington között!
A képen: Foltmuhely vonatos falvédője |
![]() |
![]() |
A 19. század közepére már szédítő iramban, a mai megengedett városi haladási sebességet majdnem elérő 42-45 km/h sebességgel hasítottak a gőzvontatású szerelvények Európa-szerte. Sokan azt hitték, ilyen sebességet nem is lehet túlélni.
A képen: Talisman vonatos étkészlete |
Magyarország első vasútvonala Pest és Vác között nyílt meg 1846-ban, egy évvel később pedig Pestről Szolnokig is el lehetett döcögni vonaton.
A képen: HelenasPuppets filc ujjbáb készlete |
![]() |
![]() |
A 19. századi ipari forradalom egyik fő húzóágazata egyértelműen a vasútépítés volt. A vonatközlekedés később már nemcsak nagyobb városokat kötött össze: kiépültek a mellékágak, megjelentek a helyi érdekű vasútak, üzembe helyezték Magyarország első fogaskerekűjét (1874), és a villamosok apukájának is a vasút számít (1887-ben robogott először villamosított közúti vasút a pesti utcákon).
Tudtad? Ma a legnagyobb vasúti forgalmat (ki hinné) Kína bonyolítja: ez a világon megtett összes vonatút 25%-át jelenti évente. A legnagyobb mozdony ellenben Amerikában lakik és Big Boy a neve: 600 tonnát nyom és 40 méter hosszú ez a muzeális gőzhajtásúlokomotív. A világ leghosszabb vonatállomás-nevével Wales dicsekedhetett: Gorsafawddacha’ idraigodanheddogleddollôn-penrhynareurdraethceredigion egykori állomásán ma már a Golf Halt felirat díszeleg.
A képen: Babetti kézzel festett vászontáskája |
Thomas, a beszélő gőzmozdony meseszereplőből óhatatlanul is a vasúti közlekedés egyik legnagyobb reklámarca lett. Thomas szellemi atyja egy lelkész, aki 1945-ben vonatrajongó kisfia számára vetette papírra az első róla szóló történetet. A könyvek alapján született animációs sorozat 1984-ben került képernyőre Nagy-Britanniában és azóta is töretlen a kultusza.
Te mikor vonatoztál utoljára?
A képen: Bvaleria falvédője Thomas, a gőzmozdony mintával |
![]() |