Viasz és vászon

Örök igazság, hogy bizarr házasságokban, furcsa párok szerelméből is megfogannak rendkívül szép gyermekek. Itt van például a viasz és a vászon: alapjáraton minden eszközzel küzdünk az ellen, hogy a ruhánkat viaszfolt tegye pecsétessé. Hokata nevű alkotónk viszont nap mint nap direkt randit szervez nekik – és a pásztorórák eredményeként megszületik a viasszal batikolt textil álomszerű mintázata.

 

batik 1

A batikolás egy nagyon egyszerű és hihetetlenül sokrétű textilfestési technika, melynek alapjai roppant könnyen elsajátíthatók. A kísérletezési lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen, mint ahogy a felhasználásé is: segítségével éppúgy mintázhatunk egyedi módon terítőt, mint kendőt, pólót, esetleg szoknyát; de batikfestményt is készíthetünk dekorációnak.

 

 

 

batik 2
Anyagszükséglet:
- lenvászon vagy egyszerű lepedőanyag
- egy fa keret, ami nagyobb, mint a leendő munkánk, erre kell majd ugyanis a vásznat kifeszíteni, úgy, hogy az a levegőben legyen és ne érjen az asztalhoz. A vászon kifeszítéséhez gombostűre és cérnára is szükségünk lesz.
- viasz – maradék gyertyák is megteszik, de ha lágyabb, könnyebben kezelhető anyagot szeretnénk, keverjünk hozzá egy kevés méhviaszt.
- egy kicsi és egy nagyobb fazék, hogy a viaszt vízfürdőben tudjuk olvasztani
- batikpipa vagy viaszos baba
- mosható textilfesték – ha használati tárgyat készítünk, pl. terítőt
- por textilfesték: színtartósága miatt képnek tökéletes, de ha a munkával együtt nem főzzük át, nem vízálló.
- sok-sok újságpapír és egy vasaló - a kész munkából maradéktalanul ki kell vasalni a viaszt váltogatott papírok között.
batik 3

A batikpipával kapcsolatban aranyszabály, hogy mindig együtt melegedjen a viasszal. Ha nem akarsz beruházni batikpipára, könnyen készíthetsz „viaszos babát” - hurkapálcikára kevés vattát kell tekerni, és cérna rátekerésével rögzíteni. Tartsd szem előtt, hogy fontos, hogy jól átjárja a viasz. A viaszos babát a forró viaszba mártva tudunk rajzolni.

 

A viaszbatikolásnál gyorsan kell dolgozni, ezért melegen ajánlott előre megtervezni a munkát. A technika lényege, hogy ahova viasszal rajzolunk, ott már nem fogja a festék az anyagot, ezért először mindig azokat a részeket kell viasszal letakarni, amit világosabbra hagyunk.

batik 4

A festéket legegyenletesebben hurkapálcikára tekert vatta babával tudjuk felvinni. Ha az anyagot bevizezzük a festék szebben terül. Festés után és újraviaszolás előtt az anyagnak tökéletesen meg kell száradnia. A viasznak mindig forrónak kell lennie, mert csak így tud az anyag szálaiba behatolni és meggátolni a színek összefutását.

A munkánkat érdekesebbé tehetjük márványozással. A már kész művünk egész felületét bevonjuk viasszal (széles ecsettel és forró viasszal dolgozzunk, hogy az anyagot átitassa), majd levesszük a keretről, és egyszerűen összegyűrjük.


Ha alaposan meggyűrtük, az alkotás viaszos felületén sok repedés lett: ha ekkor befestjük az egész anyagot egy sötétebb színnel, csak a repedéseken szivárog be a festék és érdekes, márványozott hatást érünk el. Márványozásnál sűrű festéket használjunk, melyet széles ecsettel viszünk föl a felületre.

batik 5

Ha már befejeztük a viasszal és festékkel a munkát, akkor sok újságpapír között vasalva az anyagot, a kész műből maradéktalanul el kell távolítani a viaszt. A papírokat alul és felül is egyaránt sűrűn váltogassuk a vasalás során.

 

Hokatával az eredeti interjú itt olvasható.