Hogyan talált rád a virágdekorációk világa, és mi volt az a pillanat, amikor úgy érezted: „szeretnék
mélyebben ezzel foglalkozni”
Teljesen véletlen egymásra találás volt. Számomra máig nem igazán logikus módon, egy szép napon egy hirtelen ötlettől vezérelve körülnéztem a Dekoratőr képzések piacán. Nem találtam kedvemre valót, viszont szinte rögtön szembejött egy Csokorkötő tanfolyam, melyet egy Esküvői dekoráció- majd egy Virágkötő tanfolyam követett, már szinte magától értetődően.
Mivel ekkor már húsz éve dolgoztam szeretett Nyelvstúdiómban nyelvtanárként, semmi komoly, mélyebb célom nem volt vele, mintsem hétköznapjaim színesítése, „viráglátásom” kiszélesítése. De szinte azonnal beszippantott.
A Varázsbox nevében is ott rejlik a mese és a meglepetés ígérete. Mit jelent számodra a „varázslat” az alkotásban?
Az alkotás varázsa az alkotót kizökkenti a hétköznapokból, ugyanakkor hétköznapi észleléseit és az őt érő élményeket éppúgy képes megjeleníteni az alkotás során, mint egy utópisztikus, vágyott világot.
Az alkotás varázslata számomra annak a harmóniának egy alkotáson belüli megjelenítése, amelyet hiányolunk rohanó világunkból, avagy olyan momentumok háromdimenziós ábrázolása, melyekről szeretnénk, ha áthatnák hétköznapjainkat, s így rájuk tekintve egy kicsit konzerválhatunk egy hőn áhított hangulatot vagy számunkra feltöltődést nyújtó vizuális hatást.
Milyen volt a váltás a nyelvtudás alapú hivatásod után az alkotói világba? Hogyan egészíti ki egymást ez a két terület.
Ez egy nagyon izgalmas kérdés, és már én magam is próbáltam választ keresni erre a most már magától értetődően párhuzamosan is működtethető tevékenységre. Több, mint 30 éve tanítok, nagyon szeretem a hivatásomat, de vélhetően az alkotást az egy idő után elkerülhetetlen kiégés ellen kaptam a sorstól eszközként.
Abban az időszakban, amikor a világjárvány következtében kifordult a világ a sarkából, hatalmas változások kezdődtek az oktatás, a tanulás és a társas kapcsolatok, így a kommunikáció terén is. Mindannyian új szerepeket kellett vállalnunk, új igényeknek kellett megfelelnünk, párhuzamosan azzal, hogy tanítványaink, hallgatóink, üzletfeleink is igen jelentős behatásokkal szembesültek.
Az alkotás nem pusztán kiút, a szabadság érzete, hanem a virágkötészet műfajából adódóan biztos kapocs a természettel. Mindkét területen szükséges a folyamatos tanulás, önképzés és nyitottság.
Az alkotás versenyelőnye azonban, hogy az eredmény kirajzolódása órákban, és nem a tanításra jellemző hetekben-hónapokban, sokszor években mérhető. Végezetül, e két tevékenység szimbiózisa segít a tanári és alkotói tevékenységem olykor tajtékzó hullámainak lecsendesítésében, s szakmai kíváncsiságom fenntartásában.
A lányoddal való közös munka új színt hozott a Varázsboxba. Milyen érzés együtt alkotni, és hogyan hat ez a márkád alakulására?
Nagyon inspiráló az együtt alkotás, különösen, mivel Gréta több művészeti ágban is sikeresen alkot. Igaz, a horgolásra-varrásra kevesebb ideje jut, mióta művészeti álmai netovábbját éli egy külföldi egyetem musical színész hallgatójaként.
Első hallásra távolinak tűnhet a virágkötészet, a kézimunka és a zenés-táncos színház alkotó tevékenységének párhuzamba állítása, de a ritmus, a harmónia és az értékteremtés mindegyiknek sajátja éppúgy, mint a szakmai alázat, a nyitottság és az élethosszig tartó tanulás iránti igény.
Összegezve, igen jelentős inspirációt nyújt számomra a lányommal folytatott közös munka és az alkotáshoz kapcsolódó látásmódjának figyelemmel kísérése, ami nem elhanyagolható módon segít jobban megértenem a fiatalabb generációt működtető hajtóerőket is.